Den gamle Kjællinghøl-bro, der var bygget i træ, styrtede sammen år i december 2020, efter at den i længere tid havde været spærret på grund af risiko for nedstyrtning.
Broen, der var Danmarks længste bro opført i rundtømmer, blev indviet i juni 2012, og dengang var forventningen, at den kunne holde 20 år. Men sådan skulle det altså ikke gå, efter broen på grund af råd styrtede sammen efter mindre end otte år.
Der er dog ikke nogen fare for, at den nye 39 meter lange Kjællinghøl-bro kommer til at lide samme skæbne som dens forgænger. For den er til forskel fra den gamle lavet af stål.
Den nye bro har en forventet levetid på 100 år.
Broen er lavet af 13,5 ton stål, og belægningen er azobé træ.
Det tog en arbejdsdag at hejse den nye stålbro. Det blev gjort den 2. december 2020
Broens forhistorie og tilblivelse
Ideen til broen kom frem omkring 2003 i forbindelse med den daværende Bjerringbro Kommunes Gudenå-projekt. Der blev i 2005 lavet et skitseforslag til en træbro i rundtømmer, med et frit spænd over åen. Den endelige bro, ligner meget det oprindelige forslag.
I marts 2011 godkendte Viborg Byråd det endelige projekt, og anlægsarbejdet startede den 8. august 2011. Selve broen blev samlet på nordsiden af Gudenå og hovedkonstruktionen blev løftet på plads 24. august 2011 med en stor mobilkran. Derefter blev der monteret rækværk, dæk og ramper, der er udført i oversøisk hårdttræ.
Pramdragning
I ældre tid var der en del pramfart på Gudenåen, og trafikken var især stor fra ca. 1840 og frem til omkring århundredeskiftet. l denne periode var op til 120 store pramme i fart mellem Randers og Silkeborg. Op ad strømmen måtte prammene trækkes af folk og heste, der fulgte Trækstien, som forløb skiftevis på åens sydside og dens nordside. Ved Kjællinghøl var der et sted under et egetræ hvor pramdragerne tog sig et hvil og fik en dram, deraf fik træet navnet Brændevinsegen. Da jernbanen blev udbygget sidst i 1800-tallet, blev pramfarten overflødig.