Festklædt kvinde paddleborder under den gamle jernbanebro i Lilleåen ved Laurbjerg

Festklædt kvinde paddleborder under den gamle jernbanebro i Lilleåen ved Laurbjerg

498,75 DKK

(inkl. moms)

Festkllædt kvinde Paddleborder i Lilleåen ved Laurbjerg.
Jernbanebroen er fra den nedlagte diagonalbane, som her gik fra Laurbjerg til Silkeborg.

 

Diagonalbanen:
Langå-Bramming-banen var en af DSB's betegnelser for den jernbane, der gik diagonalt gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg, altså skævt i forhold til de hidtidige baner, der gik nord-syd og øst-vest. Derfor blev den officielt også kaldt Diagonalbanen eller Den jyske diagonalbane. I folkemunde har den også heddet Den skrå bane, Præriebanen og Den skæve bane.

Ideen med banen var, ligesom med Diagonalvejen, at forbedre infrastrukturen – med særligt henblik på landbrugets eksport via Esbjerg Havn. De fleste persontog kørte hele vejen mellem Esbjerg og Randers, men persontrafikken var mest lokal.

 

Den samlede diagonalbane fra Randers til Esbjerg omfattede to nyanlagte enkeltsporede strækninger, der blev suppleret af tre strækninger, der allerede fandtes (og stadig findes):

Randers-Laurbjerg (16,2 km) er en del af Aarhus-Randers-banen, åbnet i 1862
Laurbjerg-Silkeborg (37,4 km) blev nyanlagt i 1908 med en skinnevægt på 32 kg/m
Silkeborg-Funder (6,1 km) er en del af Silkeborg-Herning Jernbane, åbnet i 1877
Funder-Bramming (105,5 km) blev nyanlagt i tre etaper 1916-20 med en skinnevægt på 37 kg/m
Bramming-Esbjerg (16,4 km) er en del af Lunderskov-Esbjerg-banen, åbnet i 1874

 

Lilleåen:
Lilleå er et vandløb som udgør et af de større tilløb til Gudenåen. Den har sit udspring i to bække, den ene mellem Sabro og Lading, neden for Borum Eshøj, og den anden i engene mellem Sabro og Søften, nordvest for Aarhus. Åen er 37 kilometer lang og afvander et område på godt 300 km².


Model/Varenr.: 20200912-028-1
stk.