Juletræs tur med damptog K 563 med start ved Randers Regnskov og kurs mod Allingåbro.
K-maskinen er konstrueret af DSBs tidligere maskinchef Otto Busse i 1894 som DSBs første større eksprestogslokomotiv efter sammenlægningen af de sjællandske og jysk-fynske statsbaner.
Typen blev anvendt som eksprestogslokomotiv helt op til slutningen af 40'erne.
Før den anden verdenskrig blev ca. halvdelen af K-maskinerne ombygget med bl.a. en større kedel.
I årene fra 1894 til 1902 blev i alt 100 eksemplarer leveret til DSB fra mange forskellige leverandører i hele Europa.
K563 blev bygget i 1899 af Maschinenfabrik Esslingen i Tyskland, og det er det eneste tilbageværende eksemplar, som ikke er ombygget.
K-maskinerne blev udrangeret i årene fra 1935 til 1964.
K563 blev overgivet til jernbanemuseet i 1956, og i perioden 1986 - 1994 gennemgik den en omfattende istandsættelse hos DSB Museumstog i Roskilde, og den er nu køreklar til brug i vores udflugtstog.