Laurbjerg

Laurbjerg

498,75 DKK

(inkl. moms)

Jernbanebro over Lilleåen ved Laurbjerg.
Broen var en del af strækningen fra Laurbjerg til Silkeborg
Banen hed Langå-Brammingbanen også tit benævnt Diagonalbanen eller uofficielt Den skæve bane.
Det var en jernbane, der strakte sig (Esbjerg)-Bramming-Langå-(Randers). Den gik diagonalt gennem Jylland, skævt i forhold til de hidtidige nord-syd og øst-vest-gående baner, deraf navnene.

Første strækning - (Langå)-Laurbjerg-Silkeborg blev åbnet 12. november 1908, og var del af lov af 27. april 1900. Samtidig med denne bane blev der bygget dobbeltspor imellem Langå og Laurbjerg.

Strækningen syd for Silkeborg have hjemmel i Jernbaneloven af 27. maj 1908. Strækningen Bramming-Grindsted blev indviet i 12. november 1916, Grindsted-Brande blev indviet i 1. december 1917, og den sidste strækning til Funder blev åbnet den 1. oktober 1920.

Banen blev nedlagt i 23. maj 1971, men der var godstrafik på Thorsø-Laurbjerg indtil den 25. september 1971, Grindsted-Filskov til 1977, Brande-Hjøllund til 1989 og der er stadig godstrafik fra Bramming til Grindsted. På sidstnævnte strækning køres også veterantog af Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub.


Model/Varenr.: 20091013-039
stk.