Den Blå Bro

 

Den Blå Bro er den gamle jernbanebro over Gudenåen på Randers-Ryomgård-Grenå-banen.
Den blev bygget i 1900 som erstatning for en ældre bro af træ, der blev bygget til banens åbning i 1876.

Hele konstruktionen af Den Blå Bro blev udført og samlet på en fabrik i Odense, hvorefter broen blev adskilt i så store dele, som det nu var muligt at transportere uden at standse togdriften, hvilket ville have kostet entreprenøren en bøde på 200 kroner pr. dag, samlede man længdedragerne på siderne af den gamle træbro, og derefter blev træbroen udvekslet med jern- og svelledragere.

Samlet er broen cirka 110 meter lang.
Til broen hørte oprindeligt fire tårne - to i hver ende. Disse var i 1969 så faldefærdige, at de blev revet ned.

Randers-Ryomgård-banen var oprindeligt ført ind til Randers Station via denne bro, men det blev til sidst et problem, at broen kun havde et tilladt akseltryk på 16 tons.
Den 22. januar 1991 indviedes en shunt, der sluttede banen til den jyske længdebane syd for Gudenåen og dermed ledte togtrafikken udenom Randers.
Jernbanesporet blev derefter taget op, og i dag er Den Blå Bro kun for fodgængere og cyklister.

Oprindelig var broen grå/sølvfarvet, somm de fleste andre broer, af denne type.
I løbet af 1990'erne blev den malet blå.
Alle troede, det var en slags grund farve, som så efterfølgende ville malet over med den "normale" farve.
Det var det ikke. Den blev blå og det gav noget debat i Randers og ikke altid lige positivt.
I dag er broen og farven et ikon for byen og ingen vil tilbage til den oprindelige farve.

 

Ring eller skriv gerne, hvis du ønsker viden om alu-dibon eller ønsker andre størrelser.

Tlf. 21 66 00 10 - mail: ole@den-utraditionelle.dk